box 04 chirurgia

box 05 zoofizjoterapia

box 06 leczenie bolu

Leczenie bólu

Termolezja – metoda zwalczania bólu przewlekłego, polegająca na zastosowaniu prądu o częstotliwości fal radiowych (300–500 kHz).

Istotą zabiegu jest uszkodzenie struktur nerwowych poprzez kontrolowane działanie temperatury, którą uzyskuje się dzięki rozchodzącym się w tkankach falom radiowym o określonej długości, które są generowane przez generatory fal wysokiej częstotliwości.

Metoda charakteryzuje się skutecznością 50–70% i ma niewielką liczbę efektów ubocznych.

Procedura

Zabieg polega na wkłuciu igły (elektrody), pod kontrolą RTG, w okolicę nerwu, który ma być poddany termolezji. Położenie elektrody sprawdza się dodatkowo przez stymulację ruchową, czyli obserwację czynności ruchowej po stymulacji prądem o częstotliwości 2–5 Hz, oraz stymulację czuciową prądem o częstotliwości 50–100 Hz. Po upewnieniu się o prawidłowej lokalizacji elektrody wykonuje się właściwy zabieg neurodestrukcji. Uzyskuje się to podając wzmiankowany we wstępie prąd przez okres 60–120 sekund, co zapewnia wzrost temperatury do 60–80 °C.

Zastosowanie

Zabieg termolezji może być wykonany dla zwalczania następujących rodzajów bólu:

• ból nowotworowy

• rak trzustki (termolezja w obrębie splotu trzewnego)

• termolezja wybranych nerwów trzewnych

• ból niezwiązany z nowotworami

• klasterowy ból głowy

• z powodu dysplozji biodrowej i łokciowej

• nietypowe bóle

• zespoły bólowe kręgosłupa szyjnego, piersiowego i lędźwiowo-krzyżowego, dyskopatie, spondyloza

• bóle zależne od układu współczulnego

Żródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Termolezja