Przykry zapach z ust

Przykry zapach z ust u psów najczęściej jest rezultatem toczącego się stanu zapalnego w jamie ustnej. U człowieka najczęstszym problemem stomatologicznym jest próchnica, inaczej jest u psów, u których rzadko występuje próchnica a częściej kamień nazębny.Na powierzchni zębów początkowo tworzy się płytka nazębna, która pod wpływem namnażających się pod nią bakterii i odkładających się soli mineralnych tworzy twardy kamień nazębny. Z biegiem czasu kamień nazębny wciska się pod dziąsła powodując stan zapalny z objawami zaczerwienienia, krwawienia, obrzęku oraz przykrego zapachu z jamy ustnej.Należy pamiętać iż kamień nazębny to nie tylko fizyczna obecność na powierzchni zębów. Podkamieniem znajdują się miliony bakterii które, oprócz zmian na dziąsłach, mogą doprowadzić do zapalenia całej jamy ustnej, krtani, gardła czy do wypadnięcia zębów.

Wraz z dostawaniem się do krwiobiegu, bakterie te mogą doprowadzić do poważnych infekcji i zapalenia nerek, wątroby, chorób serca. Jeśli stwierdzamy przykry zapach z ust oraz kamień nazębny, należy wybrać się do lekarza weterynarii, gdyż tylko dokładna sanacja jamy ustnej pomoże naszemu psu. Sanacja taka polega na usunięciu kamienia za pomocą ultradźwięków, późniejszym polerowaniu powierzchni zębów i nałożeniu past ochronnych. W zależności od stopnia zmian może wystąpić potrzeba zastosowania anytybiotykoterapii. Zabieg sanacji jamy ustnej przeprowadza się zwykle pod narkozą, tylko to pozwala na dokładne oczyszczenie kieszonek pod dziąsłami z kamienia. U starych psów lepiej jednak wykonać badanie ogólne oraz badanie krwi przed podjęciem decyzji o zabieg pod narkozą. Niestety nie ma stuprocentowej metody zapobiegania tworzenia się kamienia nazębnego. Na rynku dostępne są karmy wysokiej jakości ,które swoim kształtem , składem minimalizują tworzenie się kamienia. Jeżeli jednak Twój pies ma przykry zapach z jamy ustnej nie mając kamienia nazębnego, może to być wynikiem problemów układu wydalniczego lub pokarmowego. Radzę w tym przypadku konsultować się ze swoim lekarzem weterynarii.