box 01 uslugi

box 02

box 03

Nie dawaj psu paracetamolu ani ibuprofenu

Ze względu na swoje działanie przeciwbólowe i przeciwgorączkowe, oraz ze względu na łatwą dostępność, często właściciele psów i kotów bez konsultacji z lekarzem weterynarii podają swoim pupilom paracetamol lub ibuprofen. Nie zdają sobie natomiast sprawy,iż te leki mogą powodować ostre zatrucia. Do zatrucia paracetamolem może dojść po jednorazowym zażyciu zbyt wysokiej dawki leku lub na skutek wielokrotnego zażywania, a co za tym idzie, jego kumulacji w organizmie. Podkreślić chciałbym, iż w Polsce nie ma żadnego leku weterynaryjnego który zawierałby paracetamol jako substancję czynną. Objawy zatrucia paracetamolem związane są z uszkodzeniem wątroby.

Obserwuje się początkowo osłabienie, osowienie, wymioty, obniżenie temperatury ciała, żółtaczkę, obrzęk twarzy lub obwodowych części kończyn, w końcu może dojść do śmierci. Ibuprofen był kiedyś stosowany w leczeniu zapaleń u psów i kotów, ale z powodu wywoływanych wrzodów i perforacji żołądka rzadko jest stosowany, tym bardziej iż dostępne są bezpieczniejsze leki weterynaryjne wykazujące działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe i przeciwgorączkowe. Toksyczne działanie ibuprofenu może doprowadzić do owrzodzenia śluzówki żołądka, oraz do ostrej niewydolności nerek, a objawy takiego zatrucia to m. in.: nudności, biegunki, krwawe wymioty, obniżenie ciśnienia krwi oraz drgawki. Rokowanie w przebiegu tych zatruć nie zawsze jest pomyślne, gdyż często właściciele zbyt późno zgłaszają się ze swoimi pupilami. Radziłbym więc przed zastosowaniem takich leków, zawsze poradzić się swojego lekarza weterynarii. Doradzi wam, które i w jakiej dawce leki przeciwbólowe, czy przeciwzapalne można bezpiecznie zastosować u waszych psów i kotów.